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White Domestic Goddess on a Postmodern Plantation: Charity and Commodity Racism in The Blind Side



2012, 29, 131 – 150

This article looks at the Hollywood “blockbuster” movie The Blind Side (2009) to explore intersections of race, class, and gender in a significant neoliberal, cultural commodity. Animating the production and, apparently, the consumption of the film is the “inspiring” story of Michael Oher, an impoverished young African American man who was adopted by a wealthy white family and rose to success in the National Football League in the United States. The film mobilizes postracial and postfeminist discourses to tell a story of redemption and how private charity can overcome social problems that the state cannot. Ultimately, charity operates as a signifying act of whiteness that obscures the social relations of domination that not only make charity possible but also creates an urban underclass in need of charity.

Cet article se penche sur le film hollywoodien The Blind Side (2009) pour explorer les intersections de la race, de la classe et du genre au sein d’un important produit culturel néolibéral. Animant la production et la consommation de ce film est l’histoire « inspirante » de Michael Oher, un jeune afro-américain pauvre adopté par une riche famille blanche qui obtient un grand succès dans la Ligue nationale de football aux États-Unis. Le film mobilise les discours post raciaux et post féministes pour raconter une histoire de rédemption ainsi que la façon dont des oeuvres de charité, contrairement à l’État, peuvent surmonter les problèmes sociaux. En fin de compte, la charité fonctionne comme un acte signifiant la blancheur qui non seulement cache les rapports sociaux de domination qui rendent possible la charité mais qui crée également un sous-prolétariat urbain qui nécessite une telle charité.


Authors: Jeffrey Montez de Oca

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